Кои се основните компоненти на електричните автомобили? Под хаубата на иднината

Електричните автомобили изгледаат слично на класичните автомобили, но нивната внатрешност крие сосема поинаков свет. Наместо мотор со внатрешно согорување, менувач со повеќе брзини и резервоар со гориво, тие користат електрични компоненти кои претставуваат потивко, поефикасно и значително поеколошко решение.

Во продолжение ги објаснуваме клучните делови на еден електричен автомобил, нивната функција и зошто се важни за целокупното возачко искуство.


Електромотор – срцето на електричните автомобили

Најважниот дел од секој електричен автомобил е електромоторот. Тој е одговорен за директното движење на возилото и претставува значително поефикасна алтернатива на класичниот бензински или дизел мотор.

Како функционира?
Електромоторот ја претвора електричната енергија во механичка. Работи тивко, без издувни гасови и со инстантен вртежен момент – што значи брзо забрзување без потреба од менување брзини.

Ефикасност:
Додека моторите со внатрешно согорување имаат ефикасност од 20–30%, електромоторите достигнуваат дури до 90% ефикасност, што значи повеќе енергија се претвора во реално движење.

Овде прочитајте подетално за типови и карактеристики на електромоторите.


Батерија – енергетскиот резервоар

Батериите ја складираат енергијата потребна за возење и се полнат со струја, слично како мобилен телефон. Постојат различни видови батерии, но најкористени се литиум-јонските батерии како LFP (литиум-железо-фосфат) и Li-NMC (литиум никел-кобалт-манган). Овде прочитајте повеќе за типови на батерии за електрични автомобили.

Капацитет:
Се мери во киловат-часови (kWh) – колку е поголем капацитетот, толку поголема е автономијата на возилото. На пример, батерија од 50 kWh овозможува просечно 300-350 км автономија.

Безбедност:
Современите батерии се опремени со системи за управување (Battery Management System – BMS) кои контролираат температура, напон и полнење, со цел да се спречи прегревање или други ризици. Дополнително, батериите се сместени во цврсти кутии, обично во подот на возилото, што придонесува и за стабилноста на автомобилот.

Овде прочитајте повеќе за системи за ладење на батериите, односно термичка регулација.

Дополнителен акумулатор (12V):
Покрај главната погонска батерија, секој електричен автомобил има и стандардна 12-волтна батерија, слична на онаа кај класичните возила. Таа се користи за напојување на секундарните системи како што се светлата, централната брава, компјутерите и инфозабавниот систем. Иако возилото е „електрично“, оваа помошна батерија е клучна за стартување на системите – и ако таа се испразни, автомобилот може да не се вклучи, иако главната батерија е полна.


Инвертер и контролер – невидливиот мозок на електричните автомобили

Инвертерот ја претвора еднонасочната струја (DC) од батеријата во наизменична (AC) за моторот (во AC мотори), додека контролерот управува со брзината и моќноста на моторот, во зависност од командите на возачот.

Овие системи се клучни за ефикасноста и прецизноста на возењето.


Пренос – едноставно решение

За разлика од класичните автомобили кои често користат повеќестепен менувач или автоматски менувач со сложен систем на пренос, електричните имаат едноставен едностепен пренос. Оваа едноставност е возможна благодарение на широкиот опсег на вртежен момент што го дава електромоторот.

Предности:

  • Без менување брзини
  • Помалку компоненти што се расипуваат
  • Поедноставено и помалку скапо одржување

Регенеративно сопирање – враќање на енергијата

Една од иновативните технологии кај електричните автомобили е регенеративното сопирање. При кочење, моторот работи во обратен режим – како генератор, претворајќи дел од кинетичката енергија назад во електрична, која повторно се складира во батеријата.

Ова не само што ја зголемува автономијата, туку и го намалува абењето на сопирачките. Овде прочитајте повеќе за регенеративно кочење.


Централен компјутер и софтвер кај електричните автомобили

Електричните автомобили се во суштина компјутери на тркала. Централниот компјутер управува со сите системи – од енергијата, до климатизацијата, навигацијата и помошта при возење. Со постојани софтверски надградби, многу од нив можат да добијат нови функции дури и по купувањето.


Заклучок

Електричните автомобили се поедноставни по конструкција, но значително пософистицирани по технологија. Компонентите како електромоторот, батеријата, и регенеративното сопирање претставуваат суштински промени во однос на класичните возила. Токму затоа, електричнит еавтомобили нудат поеколошко, поекономично и покомфорно возење.


Доколку сакате повеќе содржини за технологијата зад електричните возила, следете нè на elektricniavtomobili.mk – информирај се, придвижи се чисто.