На 30 септември 2025 година завршува една од најзначајните мерки за поттикнување на електричната мобилност во САД – федералниот даночен кредит од 7.500 долари за купување нов електричен автомобил. Истовремено престанува да важи и субвенцијата за користени електрични возила која достигаше до 4.000 долари. Овој пресврт доаѓа во момент кога американскиот пазар на електрични автомобили бележеше раст поттикнат од државните стимули, а производителите веќе ги прилагодуваат стратегиите кон новата реалност.
Последици за американскиот пазар
Намалување на побарувачката
Со укинувањето на субвенцијата, електричните автомобили ќе станат поскапи за просечниот купувач. Ова може да доведе до забавување на растот на продажбата или дури и до пад, особено кај моделите кои беа конкурентни на пазарот единствено благодарение на државната поддршка.
Реакции на производителите
Некои производители веќе најавија намалување на производството за да избегнат акумулација на залихи. Други најверојатно ќе понудат дополнителни попусти или нови финансиски пакети за да го ублажат ударот врз потрошувачите.
Корекција на цените
Во периодот по укинувањето на стимулот, цените може да се стабилизираат со помали промоции или попусти, но купувачите сепак ќе треба да платат неколку илјади долари повеќе отколку што плаќаа претходно.
Глобално влијание врз цените и стратегиите
Ефект врз европскиот и светскиот пазар
Американскиот пазар е еден од најголемите во светот, па секоја промена таму има одраз и на глобално ниво. Производителите би можеле да пренасочат дел од возилата кон други пазари, со што ќе се зголеми понудата во Европа и Азија. Ова потенцијално може да создаде притисок за намалување на цените надвор од САД.
Приспособување на глобалните стратегии
Компаниите ќе мора да најдат рамнотежа помеѓу поголемите трошоци за производство и одржување на конкурентни цени. За европските и азиските пазари тоа може да значи нови модели со пониски основни пакети, агресивни акции или дополнителни локални стимулации од државите.
Психолошки сигнал за инвеститорите
Укинувањето на една од најзначајните мерки за поддршка на електричните автомобили испраќа јасна порака: иднината на пазарот ќе зависи помалку од државна помош, а повеќе од реалната конкурентност на технологијата и достапноста за потрошувачите.
Заклучок
Крајот на федералната поддршка од 7.500 долари во САД претставува пресвртница за електричната мобилност. За американските купувачи тоа ќе значи повисоки цени и помалку поволности, а за производителите нов предизвик во прилагодувањето на понудата. На глобално ниво, ваквата промена може да донесе ценовни корекции, поголема конкуренција и ново темпо на електрификацијата. Европа, а со тоа и Македонија, ќе треба внимателно да ги следат овие случувања и преку национални политики да обезбедат стабилна рамка за раст на пазарот на електрични возила.